شهریه تحصیلی سالانه تعدادی از دانشکاه های برتر ترکیه:

هزینه تحصیلی دانشگاه های ترکیه طی دو سال اخیر با افزایش استقبال دانشجویان خارجی روندی رو به رشدی رو تجربه کرده است.

با این همه دانشگاه هایی با هزینه کمتر مثل ساکارایا و کوجالی و بولنت اجویت و گیرسون وجود دارد که برای رشته های مختلف ماکزیمم ۵۰۰۰ لیر را در سال نظر گرفتند، ویا دانشگاه های بالکسیر با ۴۲۰۰ لیر و پاموک کاله با ۱۲۰۰ لیر در سال نمونه ای از دانشگاه با قیمت مناسب می باشد.

 

توجه: قیمت هر لیر ترکیه تقریبا ۳,۶۰۰ میباشد که با ضرب شهریه مذکور به ۳٫۶ میتوانید شهریه دانشگاه مورد نطرتون را به تومان حساب کنید.

 

شرایط ورود به دانشگاه های ترکیه:

 

برای ورود به دانشگاه های ترکیه از مقطع دیپلم باید در یکی از دو ازمون یوس یا sat شرکت کنید و برای ورود به رشته های پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی حداقل نمره ۹۰ به بالا از ۱۰۰ در یوس و۱۳۰۰ به بالا از ۱۶۰۰ در sat که حداقل نمره ریاضی ۷۰۰ از ۸۰۰ باشد نیازمند هستید. در ادامه مقاله به بررسی مفصل این موضوع میپردازیم.‌

بدون آزمون ورودی و کنکور در کدام یک از دانشگاهی ترکیه میتوان ثبت نام کرد؟

 

بدون آزمون و یا هر کنکور دیگری صرفا میتوانید در دانشگاه خصوصی (به جز دانشگاه کوچ) و با معدل دیپلم حداقل ۱۲ به بالا ثبت نام نمایید. شهریه تحصیلی دانشگاه های خصوصی برای رشته های پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی حداقل ۹۰۰۰ دلار در سال و برای سایر رشته ها حداقل ۲۰۰۰ دلار در سال می باشد.

 

نحوه پذیرش دانشگاه های  ترکیه به چه صورت میباشد؟

 

  برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه از طریق یکی از چهار روش زیر میتوانید اقدام کنید:

 

۱ تورکیه بورسلاری

۲ امتحان YOS

۳ امتحان SAT

۴ اوزل یتنک سیناوی (امتحان استعداد سنجی)

 

 

 برنامه بورسیه تحصیلی ترکیه یا همان تورکیه بورسلاری:

 

هرساله دولت ترکیه به آندسته از دانش اموزان با استعداد خارجی که بک گراند تحصیلی قوی دارند در رشته های مختلف بورسیه تحصیلی اعطاء مینماید. که شامل مبلغ تقریبا ۱۵۰۰ لیر درماه برای هزینه های جاری زندگی دانشجویی، بیلیط رفت و برگشت هواپیما و خوابگاه میباشد، در سال نزدیک به صدهزار نفر در این برنامه ثبت نام میکنند اما در نهایت چیزی حدود پنج هزار نفر میتواند موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شوند.

 

 

آزمون yos:

 

 

ازمون yos مخفف عبارت yabanci ogrenciler sinavi می باشد از طرف دانشگاه های ترکیه ویژه دانش آموزان خارجی تدارک دیده شده است.

امتحان یوس اولین و رایج ترین انتخاب دانش آموزان خارجی برای تحصیل در ترکیه می باشد، هر دانشگاه آزمون یوس مخصوص به خودش را دارد اما با ثبت نام در امتحان دانشگاه های مادر مثل استانبول و آنکارا و اژه ازمیر می توانید برای دانشگاه های دیگر هم اپلای نماید، البته اینکار با کسر ضریب کاهشی همراه خواهد بود، بدین شکل که اگر نمره یوس دانشگاه استانبول شما ۹۵ باشد برای اپلای در دانشگاه دیگر این نمره چیزی حدود ۸۰ الی ۹۰ بسته به ضریب کاهشی دانشگاه مقصد در نظر گرفته خواهد شد.

برای مشاهده نمونه سوالات ازمون یوس و تشابه سوالات با کتابهای یوس کوییز اینجا کلیک کنید.

 

امتحان SAT:

 

 

 

 

این آزمون از طرف موسسه کالج برد هفت بار در آمریکا و شش بار در خارج از امریکا (به جز کشورهای تحت تحریم از جمله ایران) برگزار میشود، آزمون SAT اکثرا از طرف دانش اموزانیکه تسلط بسیار بالایی در زبان انگلیسی دارند برای تحصیل در ترکیه انتخاب میشود.

با نتیجه این آزمون تقریبا برای همه دانشگاه های ترکیه در مقطع لیسانس میتوان اپلای کرد با این همه حال تعداد کمی از دانشگاه های ترکیه این آزمون رو برای دانشجویان خارجی در نطر گرفتند. ازمون اس ای تی از دو قسمت ۸۰۰ امتیازی زبان انگلیسی و ریاضی،هندسه تشکیل شده است که نمره توتال ۱۶۰۰ میباشد که برای تحصیل در ترکیه و قبولی حداقل نمره ۱۲۰۰ شرط لازم میباشد ولی کافی نیست. طی دوسال اخیر تجربه ثابت کرده است که دانشگاه های ترکیه اکثرا نمره ریاضی و هندسه رو برای پذیرش مدنظر قرار میدهند اما برای داشتن اجازه اپلای حداقل نمره کل باید ۱۲۰۰ از ۱۶۰۰ باشد.نکته مهم دیگر در رابطه با این آزمون این می باشد که هدف از سوالات زبان انگلیسی بررسی دایره واژگان شما نیست و عمده تمرکز سوالات روی بررسی درک مطلب داوطلب متمرکز خواهد بود‌.

 

اوزل یتنک سیناوی (امتحان استعداد سنجی):

 

امتحان özel yetenek sınavı یا همان استعداد سنجی که که برای رشته های هنری و ورزشی در نظر گرفته شده است. این امتحان به صورت عملی و طی مصاحبه برگزار میشود و ایده آل ترین راه ورود به دانشگاه های ترکیه برای آن دسته از دانش آموزانی می باشد که می خواهند در رشته های هنری و ورزشی به ترکیه مهاجرت تحصیلی نمایند.

این امتحان به صورت عملی در اواخر شهریور ماه توسط خود دانشگاه برگزار می شود.

توجه: ورود به دانشگاه های ترکیه در رشته های مد و فشن و معماری از طریق این امتحان امکان پذیر نیست.

 

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم برای تحصیل در ترکیه:

 

وزارت بهداشت برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیرا پزشکی و وزارت علوم هم برای سایر رشته ها همه ساله براساس رنکینگ دانشگاها و تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه های خارج از کشور اقدام به انتشار لیست دانشگاه های موردتایید می نماید، لیست دانشگاه های موردتایید را به تفکیک وزارتخانه مربوطه میتوانید از طریق تصویر زیر مشاهده کنید.

 

 

فارغ التحصیلان این دانشگاها میتوانند از طریق طی کردن پرسه معادل سازی مدرک خودشون رو معادل سازی کنند و بعد از حداقل سه ترم اقدام به انتقالی به دانشگاه های ایران نمایند. البته تجربه طی چندسال اخیر ثابت کرده است که این موضوع بعد از مهاجرت برای دانشجویان ایرانی که در ترکیه تحصیل میکنند اهمیت خودش را از دست میدهد چراکه بعدها به جای تصمیم برگشت به ایران اکثرا به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاها و کشورهای بهتری هستند، دانشگاه های مثل مارمارا و اک دنیز و کاردنیز و ارجیس و الوداع بورصا هرچند مورد تایید نیستند اما دانشگاه های باکیفیتی محسوب میشوند که عضو دانشگاه های اتحادیه اروپا بوده و مدرکشان در کشورهای اروپایی معتبر میباشد.

 

برای تحصیل در ترکیه و قبولی در رشته مورد نظرم باید از کجا شروع کنم؟

 

ابتدا رشته های مورد نظرخودتون رو به ترتیب الویت مشخص نمایید سپس دانشگاه های که این رشته هارو ارائه می دهند طبق لیست ۵ الی ۱۵ تایی مشخص کنید و بعد ظرفیتهای این دانشگاه هارو برای دانشجویان خارجی چک کنید چرا که با اطلاع از ظرفیتهای تحصیلی به یک پیش بینی اولیه از اینکه با شرکت در کدام امتحان (یوس یا sat ) شانس قبولی بالایی خواهید داشت میرسید، البته باید به سطح زبان انگلیسی هم در انتخاب آزمون sat توجه داشته باشید.

 

با مطالعه دقیق این مقاله میتوانید با گام های لازم برای قبولی در دانشگاه های ترکیه اشنا شوید (کلیک کنید)

 

هم چنین می توانید از طریق آیدی تلگرامی yosquiz_sabtenam@ و یا شماره تلفن ۹۱۰۱۵۹۴۹-۰۲۱ سوالات خودتون پیرامون تحصیل در ترکیه را با ما در میان بگدارید و یا با مراجعه حضوری به یکی از شعبات ما در استانبول یا اردبیل مشاوره حضوری دریافت کنید.

 

آدرس شعبه های یوس کوییز:

ISTANBUL :

Vogue Business Center, Küçükbakkalkây Mahallesi, Rüya Sk. 18/16, 34750 Ataşehir/Istanbul  Tel : +۹۰-۵۵۲-۳۲۱-۲۶۳۷

اردبیل :

خیابان دانشگاه رو به روی نیروی انتظامی جنب مدرسه دانش پژوهان طبقه پایین خانه ریاضیات تلفن : ۳۳۵۱۲۴۴۷-۰۴۵ شماره همراه مدیریت : ۰۹۳۶۳۸۱۹۱۹۶ فرید حسینی